Etiketa orientálneho tanca

 

 
Orientálny alebo brušný tanec je umením, ktoré k nám prišlo z arabského sveta a stále sa tu len udomácňuje. Väčšina našincov teda celkom presne nevie, aké zásady by sa mali pri zhliadaní takéhoto kultúrneho vystúpenia dodržiavať. Priblížme si spoločne etiketu brušného tanca a zhrňme ju do základných pravidel.

 

  1. divák by mal ostať počas tohto vystúpenia pokojný a ani pod vplyvom alkoholu by sa nemal znížiť k rôznym pokrikom smerom k tanečnici. 
  1. pri vystúpení je dovolené tlieskať do rytmu alebo lúskať, dokonca je to priam žiadané. Vytvorí to veľmi dobrú atmosféru a tanečnicu to motivuje ku kvalitnejšiemu výkonu.
  1. akokoľvek nadšení diváci by sa nemali uchyľovať k tomu, aby tanečnicu napodobňovali a skúšali robiť podobné kreácie. Je to umelecké vystúpenie (aj keď ideme na koncert symfonického orchestra, nevytiahneme husle a nehráme s nimi).
  1. orientálna tanečnica nie je striptérka!!! Počas vystúpenia dá zo seba dole maximálne tak závoj, inak svoj tanec ukončí v rovnakom oblečení, v akom ho začala. Preto nie sú na mieste pokriky ako „daj to zo seba dole.“
  1. v arabských a iných krajinách je zvykom a priam vecou cti dávať tanečnici peniaze. Tá zatancuje pri určitom stole a za takúto zábavu ju prísediaci odmenia. Ak chcú umelkyni niečo dať, nemôžu jej to len tak strčiť za kostým. Najlepším spôsobom je sprepitné odovzdať čašníkovi, organizátorovi akcie alebo inej osobe, ktorá ho potom odovzdá tanečnici po vystúpení.
  1. tanečnica sa na „scéne“ objavuje stále len na určitú chvíľu. Väčšinou odtancuje dve-tri pesničky, prípadne pokračuje po určitom čase ďalším vstupom.
  Druhou variantou typickou skôr pre arabské podniky v zahraničí (Egypt,Sýria,Anglicko) je približne polhodinové vystúpenie, počas ktorého tanečnica prichádza na pódium veľkolepým štýlom raqs sharqi, pokračuje štýlom beledi, počas ktorého načerpáva energiu z publika a na záver ponúka ukážku svojho majstrovského umenia v podobe drum sóla.
  1. orientálna umelkyňa by sa nemala ignorovať. Hostia by si ju mali všímať, pozerať sa na ňu, pokojne sa na ňu usmiať. Ignorácia  je každého osobnou vecou, ale nie je to najvhodnejšie „uctenie“ si tanečnice.

Zdroj:

www.brusnytanec.sk

 

Vystúpenie